Výrobce závodních automobilů
Chaparral zaujímá ve vývoji aerodynamiky závodních vozů historicky
velmi významné a nepřehlédnutelné místo a to i přesto, že na scéně
sportovních vozů působil pouhých sedm let v letech 1963 až 1970.
Zasloužil se o to především inženýr a olejářský magnát z Texasu Jim
Hall. Jeho analytický přístup k řešení vazeb mezi prouděním vzduchu
a chováním pneumatik vtisknul také svým technikům. V duchu této
filozofie vzniklo několik typů se kterými se sám Hall, společně s
Hap Sharpem, Phillem Hillem, Mikem Spencem a dalšími jezdci
účastnili závodů nejen v Severní Americe, ale třeba i v proslulých
náročných závodů jako byly Targa Florio, 1000km Nürburgringu nebo 24
hodin Le Mans.
Typ 2F z roku 1967 navazoval na uzavřený typ 2D, z něhož převzal
laminátový kokpit. Zkušenosti, které tým nabral pro změnu s
otevřeným typem 2E, zase posloužily při optimalizaci aerodynamiky.
Dominantním a těžko přehlédnutelným prvkem bylo obří stavitelné
přítlačné křídlo uchycené na dvou sloupcích nad zadní nápravou
použité poprvé právě u typu 2E, které ovládal jezdec levou nohou.
Toto řešení se stalo vzorem pro mnoho renomovaných výrobců závodních
vozů, jako byl např. McLaren – přímý konkurent Chaparralu v seriálu
Can-Am i konstruktérů F1. O přítlak na přední nápravě se staral
především nasávací otvor se záklopkou na pružině v přední části
nosu, který se otvíral při dosažení rychlosti vyšší, než 140 mph
(225 km/h). Jako pohonná jednotka byl zvolen sedmilitrový osmiválec
Chevrolet. A právě to se ukázalo jako nejslabší článek. Vůz byl
totiž opatřen třístupňovou automatickou převedovkou z typu 2D, který
ovšem poháněl slabší motor o objemu 5.3 litrů, a ta nebyla schopna
si s výkonem 525 koní poradit. Tým tato nespolehlivost připravila o
mnoho nadějných umístění, než se podařilo najít řešení.
Vrcholným podnikem byla samozřejmě čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans,
jejíž prestiž a popularita předčila i samotonou formuli 1 a tak není
divu, že se na tuto událost připravovala řada továrních týmů.
Nejfavorizovanějším z nich byl Ford provozovaný týmem Carolla
Shelbyho, který nasadil hned čtveřici nových typů GT40 Mk. IV a
trojici starších GT40 Mk. II, dále Ferrari s vylepšenou 330 P4,
Porsche nebo Lola s novinkou
T70 coupé.
Už v samotné čtvrteční kvalifikaci se rozhořel souboj mezi Fordy a
Chaparraly, když se Philu Hillovi na Chaparralu číslo 7 podařilo
zajet nejrychlejší čas, který až úplně v samotném závěru překonal o
pouhé 3 desetiny fenomenální jízdou Bruce McLaren na Fordu číslo 2.
Třetí a čtvrté místo patřilo také Fordům Andrettiho (číslo 3) a
Hulma
(číslo 4), zatímco druhý Chaparral s číslem osm, za jehož volant
usedali Bruce Jennigs a Bob Johnson, obsadil až 24. příčku se
ztrátou 20 sekund !
Klasický start, kdy jezdci sprintují proti svým vozům přinášel
vždy spoustu vzrušení. Tentokráte proběhlo vše téměř
hladce.
Jen drobné zdržení při spouštění motoru postihlo právě Jenningse a
několik dalších vozů. Po dvou odjetých hodinách, kdy již ze závodu
odstoupili první vozy se na první pozici drží Ford pilotovaný Danem
Gurneyem, pronásledovaný Chaparralem Phila Hilla. Když se závod
dostává do svojí čtvrtiny, ztrácí již Hill s Mikem Spencem jeden
celý okruh na vedoucí dvojici Fordů a patří jim průběžná čtvrtá
příčka. Tou dobou již účinkování v závodu ukončil pro poruchu
elektroinstalace druhý Chaparral s číslem 8 a odstupuje také první
z Fordů, pilotovaný
Lloydem Rubym, který se po počátečních
problémech a výletu mimo trať prokousával pořadím vzhůru. Tempo,
které však nasadil Hulme a ve kterém pokračoval i Ruby ale nakonec
technika nevydržela. Půlnoc se stává pro Ford noční můrou, když
zastavuje v boxech nejprve Donohue a v zápětí také Andretti.
Andretti má však jen prázdnou nádrž
a
tak po dotankování s mírnou ztrátou pokračuje. Stejný jezdec se však
podepíše pod odstoupením hned tří Fordů v polovině závodu, když
zaviní hromadnou kolizi. Vážné technické problémy postihnou i první
Chaparral číslo 7, ze kterého uniká olej. Všemi očekávaná dominance
Fordů pak dostane i další trhliny, když se Bruce McLaren za volantem
dvojky potýká s vadnou cívkou. Definitivní konec i druhého
Chaparralu pak zaviní stará známá převodovka, která opět nevydrží
zátěž náročného závodu. Cílem vítězně prolétne vůz pilotovaný Danem
Gurneyem a A. J. Foytem, jímž se všechny potíže vyhnuly. Druhé a
třetí místo obsadily vozy Ferrari Scarfiottiho a Parkese před
Mairessem a Beurlysem.
Po jediném vítězství typu 2F v posledním závodě sezóny na Brands Hatch
opět zasáhla FIA změnou předpisů a tím z Evropských okruhů vytěsnila
všechny skvosty, jako byl Ford GT40 Mk. IV, Ferrari 330 P4 nebo
Chaparral 2F.
Jediný dochovaný exemplář typu 2F je dodnes ve vlastnictví Jima Halla a
s Texaskou poznávací značkou bývá k vidění na slavných podnicích
pořádaných pro historické sportovní vozy.
Model této technické lahůdky na tradičně vysoké úrovni připravila firma Exoto. Můj kousek má výrobní číslo A0480. |