Přesto, že nese typ Mk. IV stejné označení GT40 jako jeho
předchůdci, jedná se o kompletně přepracovaný vůz navržený Carolem
Shelbym a postavený podle odstavce "J" technických předpisů pro
sportovní vozy. Odtud také pochází označení prototypu J-car.
Hliníkový voštinový rám s hliníkovou karoserií byl oproti britskému
typu Mk. II lehčí o více než 140 kg.
Osvědčený
vidlicový dvanáctiválec o zdvihovém objemu 7 litrů poskytoval výkon
540 koní při 6400 otáčkách /min. a přes čtyřstupňovou převodovku
poháněl zadní nápravu.
Ještě, než se Mk. IV představila na závodních tratích, vyžádala si život
Shelbyho dvorního testovacího jezdce Kena Milese, který při
testovací jízdě v Riversidu ztratil na konci míli dlouhé rovinky v
nejvyšší rychlosti kontrolu nad vozem. Voštinové šasi se
po nárazu rozlomilo na několik kusů a jezdec byl vymrštěn. Po této
tragédii byla výrazně změněna aerodynamika původně hladké zadní
partie vozu tak, aby při maximální rychlosti poskytovala dostatečný
přítlak
na
zadní nápravu. Také hliníkový voštinový rám byl nahrazen těžším, ale
tužším trubkovým.
Že to bylo rozhodnutí, vzhledem k dosahovaným výkonům vozu, velmi
prozřetelné, dokazuje i havárie Maria Andrettiho z Le Mans 1967,
který vinou zablokovaných předních brzd těžce havaroval ze třetí
pozice v zatáčkách Esses. Jeho týmový kolega McCluskey se starším
typem Mk. II ve snaze vyhnout, havaruje také. Ještě pomůže
otřesenému Andrettimu ven z vraku vozu. Na dráze v tu chvíli není
ale moc místa a Jo Schlesser
s dalším Mk. II končí po havárii svoje účinkování v Le Mans rovněž.
Ale po pořádku. Na start závodu se postavily hned čtyři Fordy GT 40 Mk.
IV. Shelbyho dvojka s Brucem McLarenem a Markem Donohuem startovala
z první pozice. Jako třetí stál vůz Luciena Bianchiho a Maria
Andrettiho s číslem 3. Hned za nimy s číslem 4 jejich týmoví
kolegové Denny Hulme a Lloyd Ruby a devátá odstartovala Shelbyho
jednička Dan Gurney a A. J. Foyt. První komplikace postihly čtyřku
již ve druhém kole čtyřiadvacetihodinového závodu. Na vině byl
zaseklý plyn. Mechanikům trvala oprava deset minut, což představuje
přibližně tři okruhy. Oba jezdci se však nechtěli vzdát a skvělou
jízdou ukrajovali sekundy ze své ztráty. Denny Hulme při své stíhací
jízdě ještě vylepšil traťový rekord na hodnotu 3 minuty 23 sekund
a 6 desetin. Jejich snažení však skončilo
po půl desáté večer, když Ruby na výjezdu z Mulsanne vyletěl z trati
a zabořil svůj vůz hluboko do písku.
Tím se se závodem čtyřka rozloučila. Horké chvilky si však prožily i
ostatní GT40 Mk.IV. Přesto, že se jim v závodě velmi dařilo (Gurney
a Foyt průběžně vedli a Andretti
s Bianchim jezdili třetí). Rychlému Markovi Donohuovi se po půlnoci objevila
závada na palivovém systému. Prvního varování se dostalo i
Andrettimu, když jeho žíznivému sedmilitru došel benzín a jen se
štěstím dojel ke svým mechanikům. O půl čtvrté ráno pak Andretti
havaroval. Naštěstí jezdec vyvázl jen s několika oděrkami.
A další trápení čísla dvě. Tentokrát s prasklou kapotáží. Její
oprava trvala těžko pochopitelnou třičtvrtě hodinu! Shelbyho jezdci
Gurney a Foyt ale další nemilá překvapení již nepřipustili a s
náskokem čtyř okruhů si dojeli pro zasloužené vítězství, navíc v
novém rekordu v počtu ujetých kilometrů (5232,9). Čtvrtí nakonec
dojeli McLaren a Donohue, kteří ztratili plných 29 okruhů.
Vozy Ford GT 40 Mk. IV se zúčastnily pouhých dvou závodů. Před
vítězstvím v Le Mans se mohly radovat i z vítězství
ve 12 hodinovce na Sebringu.
Firma Exoto připravila nádherné repliky všech čtyř vozů. Můj
exemplář na fotografiích má výrobní číslo A2333. |