Téměř na jedno desetiletí se tovární tým Porsche nadobro vytratil ze
závodních okruhů. Po fenomenálních prototypech 956 a 962 skupiny C
z osmdesátých let 20. století se znovu objevil v roce 1996 v
šampionátu BPR Global GT Series pro vozy kategorie GT s typem 911,
označovaným též jako 993.
Se slabší 911 GT2 sdílel většinu přední partie, i když namísto zavěšení
McPherson bylo kvůli nedostatku místa použito vzpěr pushrod.
Vzhledově se sobě oba typy při pohledu zepředu velmi blížily. Něco
jiného byla zadní část, která měla svůj předobraz v poslední
generaci 962. Plochý, vodou chlazený, šestiválec 3,2 litru,
přeplňovaný dvěma turbodmychadly KKK s mezichladiči stlačeného
vzduchu a čtyřventilovou technikou, dával výkon šesti set koní při
7200 otáčkách za minutu. Také na střeše vyčníval nápadný nasávací otvor, který
přiváděl vzduch k turbodmychadlům.
Hned při svém debutu dokázal zvítězit v kategorii GT1 ve
čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Záměrně píši v kategorii GT1,
protože celkové vítězství slavil tým Joest s prototypem TWR WSC95.
Devětsetjedenáctkám patřilo celkové druhé a třetí místo.
V následujícím roce vznikl nový šampionát FIA GT, který na sebe
strhnul pozornost mnoha renomovaných týmů i automobilek. Tento
šampionát rozlišoval dvě třídy a to GT1 pro více upravené produkční
vozy a GT2 pro téměř sériové. Pro obě třídy platilo pravidlo o
minimálním počtu 25 vyrobených produkčních vozů, což automobilka
splnila až zpětně. Porsche nasazovalo svoje vozy typu 911 do obou
tříd. V silnější třídě GT1, v konkurenci McLarenů F1,
Mercedesů
CLK-GTR, BMW V12 a mnoha dalších, nasazoval
tovární tým devětsetjedenáctku, označovanou jako 911 GT1 Evo.
Upravená kapotáž s hlavními světlomety, odkazujícími na nový typ 996
a hlavně výrazně zlepšená aerodynamika poskytovala nejen pružnější
zrychlení, ale i dosažení vyšší maximální rychlosti (330 km/h na
rovince Mulssane) při zachování původního motoru se šestistupňovou
manuální převodovkou a přímým vstřikováním paliva. Ocelový monokok
s pláty s uhlíkových vláken vážil 998 kg a nepatřil právě mezi
výkřiky poslední techniky
a v tomto ohledu zaostával za konkurencí.
Vůz startující v sezóně 1997 s číslem 7 byl dvojkou týmu Porsche AG
a jeho účinkování v seriálu FIA GT začalo až čtvrtým závodem
v kalendáři na okruhu Nürburgring, kde dvojice Yannick Dalmas a Bob
Wollek obsadili po technických problémech až 25. příčku. Mnohem lépe
se sedmičce, doplněné o belgičana Thierry Boutsena dařilo ve
čtyřiadvacetihodinovce ve Spa, kde obsadili třetí příčku. Na
Zeltwegu Wolleka nahradil Alan McNish a bylo z toho sedmé místo. Pro
1000 kilometrový závod na japonské Suzuce přibyl k Dalmasovi a
McNishovi ještě Pedro Lamy a společně si dojeli pro 10. místo. Na
Doningtonu již opět v původní sestavě dojela sedmička na 16. pozici,
aby si náladu vylepšila o 14 dní později v Mugellu celkovým třetím
místem. Po třítýdenní pauze se šampionát přesunul na finále do
Severní Ameriky nejprve na okruh Sebring, ze kterého Dalmas s Wollekem
odjížděli se čtvrtým místem a sezónu zakončili druhým místem na
legendárním okruhu v Laguna Seca. Celkově pak v jezdcích obsadil Bob
Wollek 12. a Yannick Dalmas 13. místo.
V následujícím roce byl představen pokračovatel typu 911 s označením
GT1-98.
Model čísla sedm, jehož výrobcem je firma UT Models, je replikou
vozu startujícího na Nürburgringu 29.6. 1997 a já jej získal výměnou
od pana Dušana Remiše. |