| 
			Po zániku šampionátu ITC v roce 1996 obrátila továrna Mercedes – Benz, 
			stejně jako její městský rival Porsche, svoji pozornost k nově 
			vznikajícímu světovému poháru FIA GT.
 Porsche využilo skuliny v pravidlech a postavilo ryzí sportovní vůz, 
			nesoucí pouze společné znaky s produkčním
 GT-čkem, čímž získalo před soupeři nemalou výhodu. FIA se proto 
			rozhodla prodloužit termín pro homologaci a umožnila tím i ostatním 
			týmům získat čas pro stavbu povinných 25 kusů produkčních vozů, ze 
			kterých byly jejich vozy odvozeny.
 
  Mercedes-Benz 
			ve spolupráci se svým dvorním úpravcem AMG a dalšími partnery 
			zapracoval na vývoji a stavbě unikátního typu CLK-GTR, který 
			nepostrádal nejmodernější technologie jako karbonový monokok 
			(vyrobený známou firmou Lola), panely z uhlíkových kompozitů, 
			zavěšení na dvou ramenech systému Pull-Rod nebo sekvenční 
			šestistupňovou převodovku. Uprostřed byl uložen mohutný 
			dvanáctiválec do V o objemu šesti litrů, který omezen povinnými 
			restriktory dával výkon 600 koní. Podobně jako u výše zmíněného 
			Porsche odkazovaly i u CLK-GTR některé 
			detaily na produkční dvoudveřové kupé. Přední i zadní světlomety, 
			mřížka chladiče nebo nezbytná trojcípá hvězdička na kapotě. Co však 
			na produkčních vozech nenajdeme, je umístění nasávacího otvoru na 
			střeše, za jehož řešení vděčíme inženýrům McLarenu a které obkoukala 
			celá řada týmů.
 
  V rekordně 
			krátkém čase byly vyrobeny dva první vozy, které se mohly směle 
			postavit na start úvodního podniku sezóny 1997 na domácí trati 
			Mercedesu v Hockenheimu. Bohužel se oba vozy potýkaly s technickými 
			problémy a v prvních třech závodech příliš neoslnily. Dlouhou letní 
			pauzu vyplněnou čtyřiadvacetihodinovkou v Le Mans využili v továrně 
			dokonale. Nejen, že se na startu objevil třetí tovární vůz CLK-GTR a 
			výkon dvanáctiválce vzrostl na 630 koní, ale hlavně od čtvrtého 
			závodu, opět na Hockenheimringu, začala hvězda Mercedesů prudce 
			stoupat vzhůru a CLK-GTR slavil jedno vítězství za druhým. 
			V konečném účtování sezóny 1997 zvítězil Mercedes pětkrát, což 
			vyneslo tovární jezdecké jedničce, Berndu Schneiderovi, i titul 
			mistra světa. V sezóně 1998 opustil tovární tým BMW třídu GT a soustředil se výhradně 
			na vytrvalostní závody v kategorii otevřených prototypů, čímž se o 
			něco ochudila konkurence. S novým výkladem pravidel se však do hry 
			vrátilo Porsche, které vytáhlo do boje se zbrusu novým typem
			911 GT1-98. 
			Oba úvodní podniky však patřily opět Mercedesu. Továrna ale snovala 
			plány, jak ovládnout závod závodů – čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans 
			a tak přenechal od třetího závodu vozy typu CLK-GTR týmu Persson a 
			na scéně se objevil mladší sourozenec CLK-LM.
  Nejen označení, ale i celkový vzhled dával jasně najevo, kde bude jeho 
			hlavní místo. Příď vozu byla snížena, rovněž tak i střešní nasávací 
			otvory. Vůbec celý systém proudění vzduchu uvnitř vozu byl 
			přepracován tak, aby bylo dosaženo co nejvyšší maximální rychlosti a 
			přítlaku. Mnohem větší překvapení se objevilo pod kapotou vozů. 
			Technici AMG totiž oprášili téměř deset let starý osmiválec, 
			používaný ve sportovních prototypech Sauber skupiny C ! 
			Z pětilitrového motoru bylo odstraněno přeplňování a v rámci 
			pravidel náležitě zvětšen restriktor. Tím motor dosahoval 
			srovnatelných parametrů s mnohem robustnějším a těžším 
			dvanáctiválcem, při očekávané vyšší spolehlivosti. Ta se ale 
			nedostavila a oba vozy opustily čtyřiadvacetihodinovku ani ne ve 
			čtvrtině. To bylo velké rozčarování.
 Tým se tedy ve zbytku sezóny soustředil na účinkování v šampionátu FIA GT, 
			kde se typu CLK-LM podařilo vyhrát osm zbývajících podniků z toho 
			šestkrát to byl vítězný double. Z mistrovského titulu se
  nakonec, 
			při stejném počtu vítězství jako měli Bernd Schneider s Markem 
			Webberem, radovali Klaus Ludwig a Ricardo Zonta. Ludwig tak zároveň 
			nejkrásnějším možným způsobem zakončil svoji mnohaletou kariéru 
			továrního jezdce Mercedesu. Do nové sezóny se z celkem pochopitelných důvodů, kromě Mercedesu, 
			nepřihlásil žádný jiný účastník a třída GT1 byla zrušena ještě před 
			dovršením tříletého plánu.
 Mercedes se pak pokusil o reparát v Le Mans se zcela novým, leč velmi 
			neposedným typem CLR, ale po dvou krkolomných saltech Marka Webbera 
			a Petera Dumbrecka se za Mercedesy v Le Mans navždy zavřela garáž…
 Model firmy Maisto zvětšňuje vítězný vůz Bernda Schneidera a Marka 
			Webbera ze závodu 1000 km Suzuka 
			z 23. srpna roku 
			1998 a do mojí sbírky jím přispěl přítel sběratel Dušan Remiš.
 |