Čtvrtý ročník populární zámořské série Can-Am zahájil
svoji sezónu na Kanadském okruhu v Mosportu 1. června a skončil
závodem v Texasu 9. listopadu 1969. Nejvýznamější novinkou tohoto
ročníku bylo, kromě dřívějšího termínu zahájení šampionátu, také
navýšení počtu podniků na jedenáct a to převzetím části závodů série
USRRC.
V ostatních ohledech se ale sezóna na vlas podobala té předešlé.
Znovu byla na tratích nejvíce vidět typická oranžová barva
McLarenových vozů, nesoucí typové označení M8B, za jejichž volanty
usedali Bruce McLaren, startovní číslo 4 a Denny Hulme, startovní
číslo 5, kteří se s neuvěřitelnou pravidelností střídali na prvních
dvou místech ve výsledkových listinách. V konečném součtu nasbíral
Bruce McLaren šest vítězství proti Hulmovým pěti a stal se tak
celkovým vítězem série.
Šasi typu M8B bylo pouze modifikovanou verzí předchozího
M8A.
Stejný zůstal i sedmilitrový osmiválec Chevrolet, kterému narostl
výkon na 680 koňských sil. Beze změn zůstala i čtyřstupňová
převodovka Hewland LG500 a vstřikování Lucas.
Nejvýraznější novinkou na vozech M8B bylo mohutné zadní stavitelné
přítlačné křídlo na vysokých podpěrách, odtud označení "High wing",
jehož řešení se nápadně podobalo konkurenčnímu Chaparralu.
V některých závodech se objevila také jeho nízká, konzervativnější,
varianta, označovaná jako "Low wing". Každopádně se dá říci, že to
byl spíše výstřelek jedné sezóny. V následujícím ročníku se hlavní
zbraní McLarenu stal typ M8D, jehož přítlačné křídlo bylo upevněno
mezi dva nosníky integrované do kapotáže a v nemž 2. června 1970,
krátce před zahájením nové sezóny při testech v Goodwoodu, tragicky
zahynul Bruce McLaren.
I přes toto neštěstí a některé pozdější majetkové nesrovnalosti zůstávaly
vozy McLaren nadále na špičce ať už v rukou Dana Gurneye nebo
později Petera Revsona.
Na fotografiích níže je vůz vicemistra Can-Am z roku 1969, Dennyho Hulma, s výrobním číslem
1909 z celkových 2496 kusů vyrobených firmou GMP. |