V roce 1968 vstoupil kanadsko-americký pohár "CAN-AM
Challenge Cup" už do své třetí sezóny, který stejně jako v sezónách
předešlých zahrnoval šest dvouhodinových sprintů. Zvláštností této
série bylo, že začínala až v září a končila v listopadu. Technické
předpisy vycházely z předpisů FIA skupiny 7. Šlo tedy o dvoumístné
kapotované vozy s nepřeberným množstvím úprav ať už na pohonných
jednotkách, jejichž výkony překračovaly 1000
koní
nebo na aerodynamice. Evropské pojetí skupiny 7 však počítalo spíše
s účastí nehomologovaných vozů na krátkých sprintech nebo na
závodech do vrchu. Americké pojetí bylo podstatně zajímavější a také
závodění lukrativnější. Ani Evropa ale nezůstávala pozadu a světlo
světa spatřila Intersérie, která však popularity Can-Am nikdy
nedosáhla.
Zatímco úvodní ročník seriálu Can-Am patřil vozům
Lola, v následujících
pěti letech (tedy 1967-1971) nepoznal jiného šampiona, než vůz
McLaren a o tituly se pravidelně střídali pánové Bruce McLaren
(číslo 4) a Denny Hulme (číslo 5).
Po vítězném typu M6A z roku 1967 následoval v roce 1968 typ M8A. Opět se
jednalo o jednoduché šasi z čtyřhranných ocelových trubek, s
monokokem složeným z hliníkových a hořčíkových panelů. Za
ocelovou
přepážkou byl uložen mohutný sedmilitrový osmiválec Chevrolet, který
tvořil výztužný a nosný prvek zadní partie vozu. Převodovka Hewland
byla čtyřstupňová a samozřejmě přenášela výkon 516 až 640 koní na
zadní nápravu.
Vůz novozélanďana Dennyho Hulma byl dokončen jen několik hodin před
úvodním podnikem šampionátu v Elkhart Lake. Vlastní závod se pak jel
za deště a úřadující šampion F1, Denny Hulme, využil svých
zkušeností a brzy se začal celému zbytku jezdeckého pole vzdalovat.
Ke konci závodu však z jeho vozu odpadlo vahadlo ventilu. To však
nebyl pro "medvěda" důvod svůj vůz odstavit a pokračoval dál v
závodě. Jeho teď už jen sedmiválec začal ztrácet
tlak
oleje. Zbývalo jediné kolo do konce a náskok na týmového kolegu
McLarena, jedoucího na druhém místě, byl stále ještě kolem 40
sekund. Hulme odjel zbylé čtyři míle na čtverku, aby ušetřil motor a
dovezl tak svůj vůz vítězně do cíle.
Druhý podnik v Bridgehamptonu skončil pro oba vozy McLaren fiaskem. Oba
odstoupily pro poruchu motorů. Třetím podnikem byl kanadský Edmonton.
McLarenovi mechanici věřili, že problémy se spolehlivostí motorů
vyřešili výměnou pístních kroužků. Hulme i McLaren se opět ihned po
staru odpoutali od zbytku startovního pole. V polovině závodu se
však za Hulmovým vozem objevil znovu oblak namodralého dýmu a tlak
oleje v motoru začal klesat. Tlak oleje se podařilo obnovit ze
zálohy a Hulme si mohl opatrnou jízdou dojet pro druhé vítězství.
Bruce McLaren dojel deset sekund za vítězem na druhé pozici.
Následující závod, 13. října v Laguna Seca, se jel za prudkého deště a
Hulme dojel
druhý
za Johnem Canonem sedlajícím starší typ M1B. Potom přišel závod v
Riverside, kde sice už motory Chevrolet neztrácely tlak oleje, avšak
naneštěstí Hulme vylétl z dráhy a poškodil přední část svého vozu.
Závod dokončil jako pátý. Průběžné
celkové
vedení v sérii ale neztratil.
Finále šampionátu obstaral závod v Las Vegas 10. listopadu. Hulme znovu
nedal nikomu nejmenší šanci a vítězstvím si pojistil i celkový
triumf v Can-Am ročníku 1968. Bruce McLaren dojel v závodě šestý a o
jediný bod uhájil celkovou druhou pozici v šampionátu před Markem
Donohuem.
Teprve až cílený útok automobilky Porsche dokázal McLareny z trůnu
sesadit, když nejprve v roce 1972 zvítězil George Follmer s typem
917/10 a v roce 1973 pak i Mark Donohue s legendárním typem
917/30.
Celkem byly vyrobeny tři kusy typu M8A a americký výrobce GMP připravil
limitované edice modelů obou těchto úžasných oranžových monster.
Na fotografiích níže je vítězný vůz Dennyho Hulma s výrobním číslem
0930 z celkových 3000 vyrobených firmou GMP. |