Jeden z nejkrásnějších supersportovních vozů konce 20.
století, navržený konstruktérem Gordonem Murrayem, nebyl svým
původním pojetím určen pro závodní okruhy, nýbrž pro bohatou
klientelu, toužící po rychlém a pohodlném automobilu s patřičnými
sportovními geny. Na rozdíl od svých konkurentů v tomto segmentu
vynikal nejen jízdními vlastnostmi, ale i praktičností a neobvyklým
vnitřním uspořádáním, kde řidič sedí vpředu uprostřed a dva
spolujezdci na sedadlech umístěných o něco vzadu po obou stranách.
Také zavazadlový prostor, který se nacházel zboku po obou stranách
vozu poskytoval nejen dostatečnou
úložnou kapacitu, ale byl také snadno přístupný.
V roce
1994 však přišel zvrat v dosavadním smýšlení automobilky. Zasloužil
se o to hlavně závodník, přítel Rona Dennise a v neposlední řadě i
zákazník značky v jedné osobě Ray Bellm, který nakonec obměkčil jak
Dennise, tak Murrayho. Vznikla dohoda, podle které si Bellm zakoupí
za cenu jednoho milionu liber svůj vlastní vůz, který Murray upraví,
a současně přivede ještě dalších pět zákazníků. Tak se také stalo a
v roce 1995 se začalo s přestavbou prvního prototypu. Byly
odstraněny obě postranní sedačky, kožené výplně a ostatní luxusní
doplňky a naopak přibyl bezpečnostní rám a do zavazadlových prostor
po bocích byly instalovány chladiče. Celkový vzhled závodního
speciálu, který dostal označení GTR, se od civilní verze příliš
nelišil. Nejvýraznější změnou bylo instalování mohutného zadního
křídla a přidání několika nasávacích otvorů v přední části. Celkem
tyto úpravy odlehčily vůz o 120 kg na celkových 1021 kg.
Dvanáctiválec BMW o objemu 6,1 litrů, stejně jako 6-stupňová
manuální převodovka byly shodné s produkčním typem. I když byl výkon
vozu omezen povinným restriktorem na 600 koní, což bylo méně, než u
civilní verze, bylo GTR celkově rychlejší, hbitější a lépe
ovladatelné. Celkový počet vyrobených vozů v roce 1995 se vyšplhal
na devět, přičemž šasi označované jako 01R bylo používáno továrnou
jako testovací mula. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby se tento
vůz z čista jasna neobjevil na trati slavné čtyřiadvacetihodinovky
v Le Mans. Ale o tom až později.
Debut si nové McLareny odbyly na španělském okruhu Jerez, při
čtyřhodinovém závodě seriálu BPR, kde obsadily
v kvalifikaci
první tři příčky a všem konkurentů tak dokonale vypálily rybník.
V závodě samotném pak zvítězil McLaren vyvedený v legendárních
barvách Gulf pilotovaný Rayem Bellmem a Sandro Salou. Zbylé dva vozy
však pro technické problémy závod nedokončily. Obdobný průběh měly i
následující podniky šampionátu.
V Le Mans, kde se do boje s výkonějšími sportovními prototypy postavilo
hned sedm McLarenů F1 GTR se o rozruch, především ve vlastních
řadách, postaralo nasazení testovacího šasi 01R v rukou zkušených
jezdců J. J. Lehta, Yannicka Dalmase a Masanori Sekiyi, startujích
pod hlavičkou týmu Kokusai Aihatsu Racing. Privátní jezdci, kteří se
na vývoji typu GTR podíleli od samého začítku jak finančně, tak
částečně i technicky to cítili jako křivdu. Přestože dosahovaly
McLareny v kvalifikaci maximální rychlosti 381 km/h, stačil čas
nejrychlejšího z nich až na 9. místo.
Závod samotný se z velké části odehrával za prudkého deště, čímž se
výkonový rozdíl mezi prototypy a GT-čky smazal. Naopak díky nižší
spotřebě se do výhody dostaly právě vozy GT. V jedné chvíli se
dokonce pět McLarenů seřadilo na prvních pěti místech průběžného
pořadí. Chleba se lámal v noci, kdy se Lehto brilantní jízdou svým
soupeřům vzdaloval o 20 sekund za jediný okruh. V cíli tedy, při
svém prvním startu v Le Mans, McLaren F1 GTR uspěl a zvítězil
s náskokem jednoho okruhu na prototyp Courage
a trojici značkových kolegů. Ve zbylých podnicích sezóny 1995 dále
kralovali Bellm a Salo a s pěti vítězstvími získali titul šampionů
BPR.
Přes
zimu prodělaly vozy další odtučňovací kůru, která přinesla úsporu 38
kg. Trochu naopak narostly do šířky a hlavně motor byl posazen níže
k zemi. Bylo dokončeno dalších devět vozů a dva stávajíci byly
upgradovány na specifikaci 96. Byla homologována také silniční verze
F1 LM s výkonem 680 koní, čímž se otevřel prostor pro použití
dalších úprav, jako byla například hořčíková skříň převodovky.
Obhájce titulu Bellm nahradil v nové sezóně Sala za Jamese Weavera,
se kterým pokračovali v úspěšném tažení. Zvítězili ve čtyřech
podnicích, zatímco jejich největší soupeř, tovární tým Porsche,
zvítězil jen třikrát. Navíc se zájmy Porsche dělily mezi projekt
sportovního prototypu WSC 95 a vývoj vozu třídy GT1 pro avizovaný
nový šampionát FIA GT.
Čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans
se ale stala právě kořistí Porsche, kde jejich zmiňovaný prototyp
pilotovaný Davy
Jonesem,
Alexem Wurzem a Manuelem Reuterem zvítězil před dvěma
GT-čky 911 a
třemi McLareny F1 GTR. Modro-oranžovému vozu týmu Gulf s číslem 33,
jehož stabilní posádku Bellm, Weaver doplnil loňský vítěz Lehto, se
tentokráte vinou poruchy převodovky nedařilo a obsadil až devátou
příčku. Druhý vůz týmu s číslem 34, řízený Pierre-Henrim Raphanelem,
Lindsay Owen-Jonesem a Davidem Brabhamem, dokončil závod na pátém
místě.
V roce 1997 se do projektu F1 GTR zapojila i automobilka BMW
s vlastním továrním týmem a na scénu přišla revoluční modifikace
nesoucí označení Long Tail s výrazně prodlouženou zádí. Není také
bez zajímavosti, že několik z původních vozů GTR bylo po ukončení
sportovní kariéry opět konvertováno na silniční verze a sám Ray
Bellm s jedním z nich v originálních barvách Gulf přicestoval na
závod do Le Mans v roce 1997. Dodnes je možné tento vůz vídat na
různých setkáních a akcích jako je festival rychlosti v Goodwoodu.
Repliku tohoto vyjímečného vozu, zhotovený firmou UT models, jsem získal výměnou od pana Dušana Remiše. |