Celkové vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans bylo pro
automobilku Aston Martin po druhé světové válce jakoby zapovězeno. Z
nejrůznějších příčin bývaly jejich vozy poráženy konkurenčními
Jaguáry nebo italskými Ferrari a Maserati. Úspěchů dosahovaly
alespoň v nižších kategoriích. Jiskřičku naděje přinesl až typ DB3S
v roce 1953 se kterým dosáhla automobilka o dva roky později i na
celkové druhé místo.
Posíleni tímto úspěchem začali v roce 1956 pracovat na zbrusu novém
typu - DBR1. Proti předchozí verzi byl vůz lehčí, vážil 800
kilogramů. Vylepšením prošlo také zavěšení kol a vůz dostal
kotoučové brzdy na všechna kola. Původní verze DBR1 v sobě skrývala
řadový šestiválec o objemu 2.5 litru a napříč uloženou pětistupňovou
převodovku. Tímto konstrukčním řešením bylo docíleno lepšího
rozložení hmotnosti mezi nápravy.
S napětím očekávaný start v Le Mans v témže roce ale skončil tam co mnohé
před tím. Motor totiž nevydržel zátěž vytrvalostního závodu. Znovu
se tedy vrátili mechanici i konstruktéři do dílen, aby pokračovali
ve vývoji slibně vypadajícího vozu. Novou sezónu začal tým dvěma
druhými místy. Vítězná vlna přišla s instalováním přepracovaného
třílitru, který teď disponoval výkonem 254 koní. Tony Brooks za
volantem DBR1 zvítězil ve třech následujících podnicích. V Le Mans
to ale opět nevyšlo. Slabinou se tentokrát ukázala převodovka.
V roce 1958, částečně také díky změně pravidel, cítil tým Aston
Martin velkou příležitost. Sportovním prototypům byl totiž snížen
objem motorů právě na tři litry. Většina konkurentů nestačila včas
zareagovat, tovární tým Maserati po déle trvajících finančních
problémech dokonce ukončil činnost. Úspěšnou generálku obstarali
Stirling Moss a Jack Brabham na proslulé severní smyčce v závodě na
1000km Nürburgringu. V Le Mans se ale opět týmu nedařilo a cílem
neprojel ani jeden tovární vůz. V celkovém pořadí šampionátu však Aston Martin obsadil druhé místo, stejně jako v Le Mans, za vítězným
Ferrarim.
Přesto, že se v roce 1959 pozornost továrny dělila mezi sportovní vozy a
nově také formuli jedna, odhodlání týmu rozhodně nechybělo.
Nenasadili sice do nové sezóny nový vůz, zato ale dokončili stavbu
dalších dvou. Změny ale doznalo vrtání a zdvih motorů. Se třemi vozy
tedy odcestoval tovární tým do Le Mans. Stirlinga Mosse doplnil za
volantem čísla 4 Jack Fairman, pětku sedlali Roy Salvadori a Carroll
Shelby a šestku Maurice Trintignant společně s Paulem Frerem. Se
čtvrtým Astonem Martin DBR1 ještě startoval ve vlastním týmu Graham
Whitehead, kterého střídal Brian Naylor.
V
úvodních minutách závodu udával tempo Moss, u jehož vozu byla
záměrně zvýšena komprese motoru s cílem uštvat soupeřící Ferrari.
Taktika obětovat Mosse vyšla, neboť dvě Ferrari ze tří postupně ze
závodu pro poruchy odstoupila. Stejně tak Mossův vůz vydržel jen
čtvrtinu předepsané doby. Když se ale definitivně s přehřátým
motorem zastavilo i Hillovo Ferrari, měli Salvadori se Shelbym cestu
k triumfu volnou. Po letech nepřízně osudu to tedy vyšlo a tým si
dojel pro vítězný double.
Éra klasických vozů s motorem vpředu ale definitivně končila. Na řadu
přišly prototypy a sportovní vozy s motory uprostřed. Továrna Aston
Martin ale další investice do vývoje závodních vozů neakceptovala a
závodní trati na více než dvacet let opustila. O comeback se
pokusila až v 80. letech dvacátého století, ale neúspěšně. Teprve v
novém tisíciletí se
začala značka Aston Martin znovu pravidelně objevovat na špičce
výsledkových listin kategorie GT vozů s typem
DBR9 v
tradiční britské závodní zeleni.
Pouze průměrný model vítězného vozu připravila společnost Shelby
Collectibles. |