Návrat značky Aston Martin na trať čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans
znamenal, po nepříliš vydařené účasti ve skupině C v roce 1989,
nejen komerční tah automobilky, ale hlavně také návrat tradičního
výrobce sportovních vozů. Typ DBR9 se svým označením hlásil k
vítěznému typu DBR1 z roku 1959, avšak konstrukčně vycházel z
produkčního typu DB9,
se kterým sdílel šasi a blok motoru. Samozřejmě, že narozdíl od
civilní verze zde bylo vše plně podřízeno funkčnosti, aerodynamice a
maximálnímu snížení hmotnosti. Vůz dostal, v souladu s technickými
předpisy pro kategorii LM GT1, mohutné přítlačné křídlo a difuzor.
Hliníkový monokok a karbonové panely napomohli snížit hmotnost vozu
na 1100 kilogramů. Vidlicový dvanáctiválec o objemu 5,935 litrů
dával výkon 600 koní při 6500 otáčkách za minutu a kroutící moment
650 Nm při 5500 otáčkách za minutu. Šestistupňová sekvenční
převodovka Xtrac umožňovala dvoudveřovému kupé se zadním náhonem
zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy. Závodní premiéru si vozy
továrního týmu Aston Martin odbyly na dvanáctihodinovce v Sebringu,
a to hned vítězstvím ve své třídě.
Hlavní cíle a naděje automobilky se však upínaly na okruh v La
Sarthe. Všechno to začalo více než slibně. Tým Prodrive nasadil do
závodu dvojici vozů v tradiční britské závodní zeleni s čísli 58 a
59. Pro české fanoušky je tým Prodrive neodmyslitelně spojen se
jménem Tomáš Enge, který za volantem osmapadesátky ovládl
kvalifikaci a spolu
s Peterem Koxem a Pedrem Lamym startovali jako nejrychlejší vůz
třídy LM GT1 ze sedmnácté pozice na roštu. Druhé místo v kategorii
LM GT1 a dvacáté na roštu patřilo Davidu Brabhamovi, Darrenu
Turnerovi a Stéphanu Sarrazinovi jedoucích
s devětapadesátkou. Corvetty i Ferrari 550, největší rivalové Astonů,
v kvalifikaci zaostali o téměř 5 sekund na kolo. Závod začal, před
víc jak dvěstětisícovou diváckou kulisou, v režii nejrychlejších
prototypů kategorie LM P1. Ve třídě LM GT1 do první zasávky v boxech
vedl Aston Martin s číslem 58, ovšem o něco delší pobyt u mechaniků
znamenal přepuštění vedení Corvettě s číslem 64. Třetí kroužila
devětapadesátka. Třetí hodina závodu patřila opět Tomášovi,
který převzal řízení po Peteru Koxovi znovu na čele kategorie LM GT1
a na 10. v celkovém pořadí. Devětapadesátka ztrácela vinou několika
penalizací už tři okruhy a patřilo jí čtvrté místo za oběma
Corvettami.
Nic ovšem netrvá věčně a tak se s poruchou objevuje vedoucí
osmapadesátka
v boxech u svých mechaniků. Soumrak všem přinesl úlevu v podobě
mírného ochlazení, zejména pak jezdcům v uzavřených vozech, které
trápilo nesnesitelné horko. Podle některých zdrojů dosahovala
teplota uvnitř vozu až 70°C ! I přesto, že jezdci byli vybaveni
vestami s cirkulující chladící vodou, znamenalo to fyzické i
psychické vypětí za hranicí únosnosti. Právě tato skutečnost přiměla
organizátory nařídit, pro příští ročníky, vybavit vozy klimatizační
jednotkou.
Čtvrtinu závodu měli již jezdci za sebou a ve třídě LM GT1 byl
stále rozdíl mezi prvními dvěma jen v řádu sekund. Tomáš topil jak
to jen šlo, aby předstihl vedoucí Corvettu. Povedlo se. V polovině
závodu měla již osmapadesátka náskok jedné minuty na druhou Corvettu
č.64 a v celkovém pořadí jí patřilo sedmé místo. Cesta k vítězství
byla otevřená. Do rána se náskok ještě zvýšil na celý jeden
okruh. Také devětapadesátka se posunula v pořadí na třetí místo ve
třídě.
A znovu začalo panovat ukrutné vedro. Před půl jedenáctou dopolední
přišla pro tým Aston Martin první rána osudu, když se na
osmapadesátce uvolnil přední spoiler. Nejen, že opravou ztratila
vybudovaný náskok, ale do závodu se vracela s jedním kolem ztráty.
Defekt zadní pneumatiky potom postihl devětapadesátku, což znamenalo
také pokles v pořadí.
Že automobilka Aston Martin nenaváže na vytoužený úspěch z roku 1959
definitivně rozhodla fatální chyba týmu, když Tomášovi došel ve
třech čtvrtinách okruhu benzín. Muset odstoupit hodinu a půl před
koncem čtyřiadvacetihodinového závodu z prvního místa pro takovou
banalitu...?! Ostuda. Téměř ve stejném čase, kdy zůstává na trati
stát Tomášův Aston, musí na opravu do boxů s prasklým chladičem i
druhý Aston s číslem 59. Oprava trvala dlouhých šestnáct kol. A bylo
rozhodnuto. Třídu LM GT1 ovládly obě Corvetty před třetím Astonem
Martin s číslem 59 (celkově 9.). V celkovém pořadí pak po
dramatickém boji potvrdili dominanci v Le Mans vozy Audi, za
volantem s Kristensenem, Lehtem a Wernerem před druhým Pescarolem
pilotovaným Collardem, Boullionem a Comasem. Celkově třetí pak
dojelo další Audi s Biellou, McNishem a Pirrem.
Modely obou vozů připravila firma AutoArt. Bohužel jen jako jednolitou
skořepinu bez možnosti nahlédnout pod kapotu tohoto krásného vozu.
Na fotografiích je můj model Tomášovy osmapadesátky. |