V devítileté historii série Can-Am bylo díky poměrně volným
technických předpisům k vidění mnoho zajímavých konstrukcí a
neotřelých řešení.
Jednou takovou byla i značka Shadow, která vznikla z iniciativy
bývalého agenta vojenské výzvědné služby Dona Nicholse, který v roce
1973 angažoval jako hlavního inženýra týmu Tony Southgatea. Stavěla
nekonvenční, ale přes to úspěšné závodní vozy jak pro Can-Am, tak
formuli 1. Typickým znakem byla nízká příď a rozměrné zadní křídlo.
V roce 1974 se stal Jackie Oliver šampionem série s vozem Shadow
DN4, který byl pokračováním typu DN2 z roku 1973. Technicky byly oba
vozy téměř shodné. DN4 byl ale už na první pohled delší a štíhlejší.
Hlavní rozdíl byl zejména v omezené spotřebě paliva, která byla
pravidly snížena na 37 galonů. Celkově ale byla konstrukce vozu
typickým produktem své doby. Semi-monokok byl tvořen nýtovanými
hliníkovými panely a kapotáž ze skelných vláken. O pohon se postaral
Chevrolet s osvědčeným osmiválcem big block o objemu 7439 ccm, který
byl schopen poskytnout výkon až 800 koní. Převodovka byla 4-stupňová
manuální od společnosti Hewland. Nezávislé zavěšení všech kol s
dvojtými příčnými rameny a čtyřpístkovýmy kotoučovými brzdami.
Nichols původně počítal za volant krom Jackie Olivera i s Peterem
Revsonem. Revson měl však bohužel počátkem roku smrtelnou nehodu v
jednom z vozů týmu Shadow ve formuli 1. Jeho místo tak zaujal
šampion Can-Am z roku 1972 George Follmer.
Největším soupeřem týmu UOP Shadow, jak zněl celý jeho název, měl
být podle předpokladů Brian Redman, který usedal do privátního
Porsche 917/30, které posléze vyměnil za Ferrari 512. Shadow DN4 byl
ale tak dominantní, že s Oliverem dokázal držet krok pouze jeho
týmový kolega. Hned v prvním závodu na Mosportu uštědřili oba vozy
Shadow DN4 všem soupeřům drtivou porážku, když i třetí vůz v cíli
ztratil celý jeden okruh. Podle Follmerových slov byl vůz nejen
velmi výkonný, ale také díky nízké přídi poskytující slušnou dávku
přítlaku skvěle ovladatelný. Vlastně nebýt exploze Oliverova motoru
v posledním závodě, nepoznala by sezona 1974 jiného vítěze.
Klesající počet startujících továrních týmů vedl už od ročníku 1973
k postupnému úpadku série. Tento trend bohužel neustal ani v roce
1974, kdy celou situaci ještě zhoršila nastupující celosvětová ropná
krize, která monstrům o výkonu až 1200 koní nepřála. Porsche tedy
hodilo ručník do ringu. Většinu startovního pole tak tvořily starší
McLareny a Loly v rukou soukromníků.
Nejslavnější éra severoamerické série Can-Am předčasně skončila
kvůli nedostatku sponzorských peněz již po pátem podniku sezóny 1974
na okruhu Road America v Elkhart Lake a DN4 byl nechtěně zřejmě
posledním hřebíkem do její rakve, ačkoliv za zabijáka série je
všeobecně označována
bestie 917/30 z Zuffenhausenu.
V roce 1976 se typ DN4 ještě jednou s Jackie Oliverem za volantem
vrátil na závodní okruh v Mosportu, kde po získání pole position
ovládnul i celý závod a nechal za sebou i modernější McLaren M20
nebo Porsche 936. Podle dostupných informací se do dnešních dnů
dochovaly tři vozy z pěti vyrobených.
Překrásnou resinovou repliku vyrobila v limitované sérii společnost
Replicarz.
|