Bezprostředně po skončení "životnosti" úspěšného typu 911 GT1 a GT1 Evo
se rozběhnul projekt interně nazvaný 9R6. Pro nezasvěcené bude asi
daleko známější komerční označení RS Spyder, se kterým automobilka
Porsche, prostřednictvím obnovené spolupráce s týmem Rogera Penskeho,
dobývala úspěchy na severoamerickém kontinentu ve vysoce prestižní
sérii ALMS.
RS Spyder byl zkonstruován pro slabší skupinu LMP2. Členitost a
křivolakost okruhů, na kterých se seriál ALMS jezdí, dávala
mnohokráte vyniknout hbitějším a lehčím vozům před výkonějšími a
těžšími prototypy kategorie LMP1, jako bylo Audi R10. Ptáte-li se
proč automobilka nenasadila vlastní tovární tým jako tomu bylo
v nedávné minulosti a proč postavili vůz jen pro slabší kategorii?
Odpověď je následující. Třída LMP1 byla podle pravidel určena
továrním týmům, zatímco LMP2 pouze soukromníkům. A protože LMP1
vévodily silné turbodiesely Audi a Porsche nedisponovalo, nebo spíš
tehdy ještě bylo nemyslitelné, aby v jeho útrobách brumlal diesel,
řešením byla právě třída LMP2.
Tak se tedy na podzim roku 2005 objevil krásný prototyp RS Spyder,
vyvedený do zářivé žluté barvy podle hlavního sponzora týmu. V jeho
první verzi byl instalován osmiválec 3,4 litrů do V s úhlem
rozevření válců 90°, který dával výkon
478
koní. Verze pro sezónu 2008 s přímým vstřikování paliva disponovala
dokonce výkonem 503 koní, ten však byl od roku 2009 omezen použitím
restriktoru nasávaného vzuchu na 440 koní. Motor a šestistupňová
elektro-pneumatická sekvenční převodovka, ovládaná pádly pod
volantem, tvořili spolu s monokokem z uhlíkových vláken jednotný
nosný prvek. Také díky karbonovo-keramickým brzdovým kotoučům byla
celková hmotnost vozu z roku 2005 pouhých 750 kilogramů.
Debut, a to hned vítězný, si z okruhu v Monterey odvezla dvojice
jezdců Lucas Luhr a Sascha Maassen.
V sezóně 2006 se tým rozhodl zaměřit pouze na seriál ALMS a tak se jeho
vozy neobjevily ani v Le Mans na tradiční čtyřiadvacetihodinovce.
Rozhodnutí to bylo prozíravé, protože přes jejich vynikající jízdní
vlastnosti jim často chyběla potřebná spolehlivost. Zejména
převodovek. I tak se ale na konci sezóny jmenovaná dvojice mohla
těšit ze zisku titulu šampionů třídy LMP2, když dokázala několikrát
v sezóně porazit i mnohem silnější vozy s třídy LMP1.
Nejúspěšnějším rokem Spyderů RS byl rok 2007, kdy byla na voze
provedena řada úprav včetně nové optimalizované kapotáže a za
typovým označením se objevilo slůvko Evo. Romain Dumas a Timo
Bernhard zvítězili celkem osm krát, z toho šest krát absolutně, což
jim vyneslo celkové prvenství v šampionátu a Dumasovi navíc i titul
šampiona v jezdcích kategorie LMP2. Maassen s Briscoem přidali ještě
svá tři vítězství a tým Penske tak zvítězil v jedenácti ze dvanácti
závodů (v LMP 2). Pro srovnání vozy Audi R10 zaznamenaly jen čtyři
vítězství.
Také sezóna 2008 přinesla řadu změn. Nejpodstatnější byla změna váhových
limitů a tak znovu přepracovaný RS Spyder přibral na 825 kg.
Proměnou prošla aerodynamika přední části tak, aby se zvýšil přítlak
na přední nápravu. V tomto ohledu Porsche stále zaostávalo za svým
největším rivalem ve třídě, vozy Acura. V úvodním podniku,
dvanáctihodinovce na Sebringu, trio Dumas, Bernhard a Collard
nechali za sebou jak Audi R10 TDi, tak Peugeoty 908 HDi FAP a
s přehledem zvítězili. Novinkou sezóny byla také expanze Spyderů RS
do evropské Le Mans serie, kde ale nebyly provozovány týmem Penske a
také první účast těchto vozů na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. I
zde prokázaly svoji obvyklou rychlost a po zásluze ve třídě LMP2
zvítězili.
V sezóně 2009 už tým Penske v ALMS nestartoval. Mnoho vozů však bylo
nadále provozováno jinými týmy. Vozy prodělaly další povinné úpravy.
O restriktorech již byla zmínka a snížen byl i počet povolených
přítlačných ploch.
Naposledy se RS Spydery objevily na závodních tratích v roce 2010 a
to již jen v ALMS. Do Le Mans už se žádný z nich
nevrátil.
Velmi pěkný model připravený firmou AUTOArt, je replikou vozu Saschi
Maassena a Ryana Briscoa z roku 2007 se kterým zvítězili ve dvou
podnicích šampionátu ALMS v Salt Lake City a v Lime Rocku. |