Peugeot se na okruh La Sarthe vrací s turbodieselovým prototypem nebo
Turbodieselové Audi nezůstane dlouho osamoceno, tak zněly nadpisy
článků poté, co Peugeot v roce 2005 ohlásil plány s nasazením svého
nového typu 908 do závodů sportovních prototypů.
Automobilka Peugeot, která dokázala vyhrát v letech 1992 a 1993
čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans s typem 905 měla se svojí novinkou
i tentokrát ty nejvyšší ambice. Vývoj uzavřeného vozu, jehož celé
typové označení zní 908 HDi FAP, trval něco málo přes rok a tak se
veřejnosti mohl vůz v plné parádě představit již v lednu roku 2007
na známém okruhu Paula Ricarda při testovacích jízdách. Novináři i
ostatní přihlížející mohli poprvé spatřit, uslyšet i ucítit pěti a
půl litrový dvanáctiválcový motor se dvěma turbodmychadly, spalující
naftu, jenž disponuje 730 koňskými silami a kroutícím momentem 1200
Nm a v duchu politiky snižování emisí také vybavený filtrem pevných
částic - odtud písmenka FAP.
Ostré rysy karbonového šasi vycházely ze studie 908 představené v roce
2006. Zvláštností a drobnou lstí je rozdělení postranních dvířek na
dvě části. Zatímco vrchní část s oknem se vyklápí šikmo vpřed,
spodní lze kompletně vyjmout. Toto řešení je v podstatě jen ústupkem
pravidlům stanovujícím rozměry dveří. Monokok s karbonových vláken,
šestistupňová sekvenční převodovka, dvojitá trojúhelníková ramena,
tlumiče pushrod nebo elektrický posilovač řízení jsou dnes u těchto
hi-tech vozů celkem běžnou záležitostí. Také karbonovo-keramické
brzdy a hořčíkové disky najdeme napříč startovním polem. Pro úplnost
ještě dodám, že hmotnost vozu je 925 kg.
Ostrý debut pak vozy absolvovaly 15. dubna v Monze při 1000 kilometrovém
závodě, který je součástí evropské serie Le Mans. Peugeot obstál a
jeho vozy obsadily první a třetí místo. Tým Audi Sport se však
evropské serie LM neúčastnil a tak přímé srovnání s jejich největším
rivalem se prozatím nekonalo.
Mnohem lepší srovnání přinesl až před závodní test na trati La
Sarthe počátkem června, kde dosahované časy dávaly tušit, čeho všeho
jsou Peugeoty schopny. Také samotná kvalifikace na
čtyřiadvacetihodinový závod potvrdila výkonnostní převahu Peugeotů
nad zbytkem startovního pole, byť před nejrychlejším z vozů Audi
rozdíl činil jen šest desetin sekundy na jeden okruh. Na druhou
stranu pro Audi hovořila jednoznačně léty ověřená spolehlivost
jejich vozů.
Hned po startu se Audi začala tlačit dopředu, navíc v šikaně Dunlop
chyboval z pole position startující Bourdais a tak se po pár
okruzích všechna tři Audi seřadila na prvních třech místech. Dvojice
továrních Peugeotů - číslo 7 ve složení Nicolas Minassian, Marc Gené,
Jacques Villeneuve a číslo 8 ve složení Sébastien Bourdais, Stéphane
Sarrazin a Pedro Lamy, se držela v závěsu. Když ze závodu uběhla
pouhá jedna hodina, spustil se prudký liják a na trať vyrazil poprvé
safety car a startovní pole se opět sjelo. Sotva safety car zabočil
do boxů, aby mohl závod pokračovat, měl kolizi s bariérou
Rockenfeller jedoucí na Audi s číslem tři. V témže čase odpadl ze
závodu také vedoucí vůz katogorie GT1 - Corvette s číslem 63. Závod
pak dále pokračoval v předchozím duchu, obě zbylá Audi ujížděla
Peugeotům a budovala si náskok. Osmičku postihly technické potíže se
zavěšením zadního kola a nadvakrát zamířila k mechanikům, kde
opravami strávila dlouhé čtyři okruhy. O půlnoci pak měla Audi
náskok na sedmičku Peugeotu čtyř, respektive dvou okruhů.
Během noci odpadlo ze závodu množství vozů všech kategorií. V
sedmnácté hodině závodu postihla nehoda dvojku Audi, když se
Capellovi uvolnilo v plné rychlosti v zatáčce Indianapolis levé
zadní kolo a neovladatelný vůz narazil do bariéry. Jezdec vyvázl
naštěstí bez zranění a dokonce se ještě pokusil vůz dopravit do
boxů, ale marně.
V poledne se neplánovaně v boxech objevila sedmička Peugeotu s poruchou
tlaku oleje, která se ale nakonec ukázala mnohem vážnější a závod
pro ni skončil.
Na poslední tři hodiny závodu se znovu rozpršelo, což opět vedlo k mnoha
incidentům. Déšť později ještě zesílil a na trať se proto znovu
vydal safety car. Když byl závod naposledy restartován, zbývalo do
konce pouhých dvanáct minut a většina startovního pole už jen
udržovala svoje pozice. Peugeot tedy svoji první přímou bitvu s Audi
v Le Mans prohrál, dá se ale říct, že se ctí.
Komerční a spíše průměrný model na snímcích pochází z dílen
francouzské firmy Norev a do mojí sbírky jej věnoval sběratel a
přítel, pan Dušan Remiš.
Související článek - Peugeot 908 HDi FAP - vítězný vůz závodu 24
hodin Le Mans 2009. |