Výrobce závodních vozů Reynard, v roce 1996, na zakázku pro
amerického farmaceutického magnáta Dona Panoze, navrhl a postavil
speciál Esperante GTR-1, se kterým se tým Panoz Motor Sports Group
zúčastňoval americké série IMSA, světového šampionátu FIA vozů GT,
a později i ALMS.
Vůz
se svým vzhledem a uspořádáním na první pohled lišil od svých
konkurentů. Don Panoz totiž trval na zachování amerického ducha
svých vozů a tak vzniklo kupé s velmi dlouhým předkem, motorem
uprostřed před řidičem a krátkou zádí. Mezi mechaniky se vozu
přezdívalo "Batmobil". Don Panoz neponechával nic náhodě a pro
maximální publicitu kolem svého týmu neváhal najímat známé osobnosti
a sebevědomě o této konstrukci prohlašoval: "Až vyhrajeme v Le Mans,
budou podle nás stavět všichni svoje vozy" Čas však ukázal, že to
bylo tvrzení poněkud odvážné. Na první pokus, v roce 1997, totiž ani
jeden ze dvou Panozů cílem neprojel.
O mnoho slavnější to nebylo ani o rok později. V kvalifikaci si
první z Panozů, startovní číslo 45, vyjel 11. příčku a druhý, s
číslem 44, příčku osmnáctou. Vlastní závod se pak odehrával v režii
vozů Porsche
daleko před oběma Panozy. Čtyřiačtyřicítka navíc musela závod, po
poruše převodovky, pět hodin před koncem vzdát. Cílem pak trio
jezdců střídajících se za volantem čísla 45 ve složení Brabham /
Wallace / Davies projelo se ztrátou 16 kol na sedmém místě.
Vozy Panoz GTR-1 poháněl vidlicový osmiválec Ford upravený firmou Roush o
zdvihovém objemu šest litrů. Výkon motoru se pohyboval kolem 600
koní. Šestistupňová sekvenční převodovka Xtrac přenášela výkon na
zadní nápravu. V roce 1999 byl typ Esperante GTR-1 nahrazen typem
LMP-1 Roadster S.
Firma Autoart připravila modely obou vozů ročníku 1998. Na fotografiích
níže je vůz s číslem 44, provozovaný francouzským týmem DAMS za
jehož volantem se střídali jezdci Eric Bernard, Christophe Tinseau a
Johnny O'Connell. |