Se vrůstající oblibou motoristického sportu na přelomu šedesátých a sedmdesátých let nejen ve světě, ale i v našich končinách, přišli v plzeňském Metalexu s myšlenkou na stavbu otevřeného dvoumístného sportovního vozu splňujícím technické regule skupiny B5. Posíleni předchozím úspěchem formulí Škoda (MTX 1-01) začaly na podzim roku 1971, podle návrhu proslulého českého designera Václava Krále, konstrukční práce, aby už o půl roku později, přesněji v polovině června 1972, stály dva bílé vozy na startu Mistrovství ČSSR v Havířově.
   Základem vozů byl rám z trubek o průměru 32x1.5 mm, jehož středem vedlo potrubí chlazení, řazení a další ovládací prvky. Vážil pouhých 60 kg. Přední lichoběžníkový závěs vycházel formule MTX 1-01, zatímco zadní pětibodové zavěšení bylo zbrusu nové, s možností nastavení geometrie, navržené s ohledem na instalaci širokých kol. Na obou nápravách bylo použito odpružení ze Škody 110. Rozvor náprav byl 2350 mm, rozchod kol byl vpředu 1350 a vzadu 1440 mm. Kotoučové brzdy vepředu byly také škodovácké o průměru 252 mm. Ty zadní pocházely z polského FIATu 125p. Aby byl výčet dárců kompletní, musím ještě zmínit hnací hřídele z Wartburgu W353.
   Tím se dostáváme k vlastnímu pohonu. Ač bylo původním záměrem použít dvoulitr BMW, byl do prvního prototypu instalován robustní italský motor FIAT 125 DOHC, o zdvihovém objemu 1608 ccm, který za pomoci dvou dvojitých Weberových karburátorů dosahoval výkonu 150 koní při 7500 otáčkách. Čtyřstupňová převodovka opět pocházela ze Škody 110 a podle použitých převodů s ní pouhých 583 kilogramů vážící vůz dokázal uhánět až 220 km/h.
   Opravdovým mistrovským dílem byly disky z hořčíkové slitiny, vyvinuté a produkované v Metalexu, vážící pouhé 4 kilogramy, které se pak řadu let objevovaly v různých rozměrech na nejrůznějších vozech v mnoha motoristických disciplínách. Dlužno ještě dodat, že MTX 2-01 měl vpředu ráfky sedmipalcové, obuté do pneumatik Dunlop Racing o rozměru 4.25/9.50-13 a vzadu ráfky desetipalcové s pneumatikami 6.00/12.00-13.
   Celkově působí 3680 mm dlouhý (1820 mm široký a 995 mm vysoký) vůz až minimalistickým dojmem, ale takový už byl trend všech sportovních vozů počátku sedmdesátých let nejen u nás za železnou oponou.
   Na snímcích níže je maketa vozu MTX 2-01 / FIAT, se kterým při premiéře na okruhu v Havířově-Šenově startoval Václav Bervid a v říjnu téhož roku na stejné trati také Karel Jílek.
Deník s postupem prací na modelu je jako obvykle zde.

 

Slider