Se vrůstající oblibou motoristického sportu na přelomu
šedesátých a sedmdesátých let nejen ve
světě, ale i v našich končinách, přišli v plzeňském Metalexu s
myšlenkou na stavbu otevřeného dvoumístného sportovního vozu
splňujícím technické regule skupiny B5. Posíleni předchozím úspěchem
formulí Škoda (MTX 1-01) začaly na podzim roku 1971, podle návrhu
proslulého českého designera Václava Krále, konstrukční
práce, aby už o půl roku později, přesněji v polovině června 1972,
stály dva bílé vozy na startu Mistrovství ČSSR v Havířově.
Základem vozů byl rám z trubek o průměru 32x1.5 mm, jehož středem
vedlo potrubí chlazení, řazení a další ovládací prvky. Vážil pouhých
60 kg. Přední lichoběžníkový závěs vycházel formule MTX 1-01,
zatímco zadní pětibodové zavěšení bylo zbrusu nové, s možností
nastavení geometrie, navržené s ohledem na instalaci širokých kol.
Na obou nápravách bylo použito odpružení ze Škody 110. Rozvor náprav
byl 2350 mm, rozchod kol byl vpředu 1350 a vzadu 1440 mm. Kotoučové
brzdy vepředu byly také škodovácké o průměru 252 mm. Ty zadní
pocházely z polského FIATu 125p. Aby byl výčet dárců kompletní,
musím ještě zmínit hnací hřídele z Wartburgu W353.
Tím se dostáváme k vlastnímu pohonu. Ač bylo původním záměrem
použít dvoulitr BMW, byl do prvního prototypu instalován robustní
italský motor FIAT 125 DOHC, o zdvihovém objemu 1608 ccm, který za
pomoci dvou dvojitých Weberových karburátorů dosahoval výkonu 150
koní při 7500 otáčkách. Čtyřstupňová převodovka opět pocházela ze
Škody 110 a podle použitých převodů s ní pouhých 583 kilogramů vážící vůz
dokázal uhánět až 220 km/h.
Opravdovým mistrovským dílem byly disky z hořčíkové slitiny,
vyvinuté a produkované v Metalexu, vážící pouhé 4 kilogramy, které
se pak řadu let objevovaly v různých rozměrech na nejrůznějších
vozech v mnoha motoristických disciplínách. Dlužno ještě dodat, že
MTX 2-01 měl vpředu ráfky sedmipalcové, obuté do pneumatik Dunlop
Racing o rozměru 4.25/9.50-13 a vzadu ráfky desetipalcové s
pneumatikami 6.00/12.00-13.
Celkově působí 3680 mm dlouhý (1820 mm široký a 995 mm vysoký) vůz
až minimalistickým dojmem, ale takový už byl trend všech sportovních
vozů počátku sedmdesátých let nejen u nás za železnou oponou.
Na snímcích níže je maketa vozu MTX 2-01 / FIAT, se kterým při
premiéře na okruhu v Havířově-Šenově startoval Václav Bervid a v
říjnu téhož roku na stejné trati také Karel Jílek. Deník s postupem prací na modelu je jako obvykle zde.
Slider
This jQuery slider was created with the free Hi Slider for WordPress plugin,Joomla & Drupal Module from hislider.com.