| 
			Japonská automobilka Mazda, stejně jako její domácí konkurenti, 
			toužila uspět ve vytrvalostních závodech nejen v Asii a severní 
			Americe, ale také v Evropě v nejprestižnějším závodě ze všech, ve 
			čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. K tomu jí měl dopomoci typ 787B 
			poháněný unikátním Wankelovým rotačním motorem o objemu 2.6 litrů. 
			Nešlo však o vůz nové konstrukce, nýbrž o evoluci typů 767 a 767B, 
			které se v závodech objevovaly o roku 1988.
 
  Nejvíce 
			změn se skrývalo pod kapotáží. Dvojice chladičů, původně umístěných 
			po bocích kokpitu, byla nahrazena jediným, umístěným šikmo v přídi 
			vozu, čímž bylo dosaženo i zvýšení přítlaku na přední nápravu. Tato 
			změna také umožnila přepracovat partie kolem dveří, kde již nebylo 
			nutné vést vstupy chladícího vzduchu. Další významnou změnou bylo 
			přemístění nasávacího otvoru ze střechy do zadní části kapotáže. Pár 
			periskopických nasávačů, umístěných mezi zadními koly, se podle 
			potřeb elektronické řídící jednotky a v závislosti na rychlosti 
			zvyšoval nebo snižoval. Rotační motor s proměnlivou délkou sání 
			disponoval výkonem 700 koní a kroutícím momentem 608 Nm. 
			Pětistupňovou manuální převodovku dodala firma Porsche. 
  Tým 
			Mazdaspeed připravil pro 59. ročník závodu 24 hodin Le Mans (v roce 
			1991) dva vozy typu 787B a jeden rok starý typ 787. S číslem 18 
			startovala sestava Maurizio Sandro Sala, Stefan Johansson a David 
			Kennedy, s číslem 55 trojice Volker Weidler, Johnny Herbert a 
			Bertrand Gachot a se starší specifikací s číslem 56 Takashi Yorino, 
			Yorijo Terada a Pierre Dieudonné. Zatímco vozy se startovními čísly 
			18 a 56 byly zbarveny do typických, světlemodro bílých, barev Mazdy, 
			pětapadesátka zářila v oranžovo-zelené kombinaci. V konkurenci 
			Peugeotů, Jaguárů a Mercedesů nebyla Mazda považována za kandidáta 
			na vítězství. Na startu patřilo nejrychlějšímu vozu s číslem 55 až 
			19. místo, osmnáctka startovala 23. a šestapadesátka 30. Mazdy však 
			díky úspornosti motorů upustily od konzervativní strategie a draly 
			se do popředí jako by se jednalo o sprint. Záhy se vyhouply na 3. a 
			4. místo.  V 
			noci se do potíží dostal Schumacherův Mercedes a s poruchou 
			převodovky musel později do boxů. Dvě hodiny před koncem ze závodu pro poruchu motoru odstoupil Ferté 
			na Mercedesu a pětapadesátka se ocitla v čele. Poslední dlouhý stint 
			patřil Johnny Herbertovi, který vůz dovezl k zaslouženému vítězství. 
			Vyčerpaný jezdec nebyl ani schopen z vozu sám vystoupit a ke stupňům 
			vítězů byl donesen na ramenou ostatními členy týmu. Osmnáctka dojela 
			šestá a šestapadesátka osmá. V následujícím roce, vinou změny 
			pravidel, už Mazda s typem 787B startovat nesměla.
 Překrásnou, detailně propracovanou, zmenšeninu připravila v 
			limitované edici firma Autoart. Můj kus má číslo 04664.
 |