| 
			Italská značka Maserati je spojená s motoristickým sportem snad od 
			jeho vzniku a její vozy úspěšně bojovaly v nejrůznějších 
			kategoriích. Po Fangiově zisku 5. titulu mistra světa formule 1 v 
			roce 1957 a jeho rozhodnutí odejít do závodnické penze, se i továrna 
			Maserati rozhodla stáhnout a poskytovat pouze podporu soukromým 
			týmům.
 
  V 
			roce 1959 konstruktéři Maserati, jmenovitě Giulio Alfiery, vymysleli 
			typ 60 a později i jeho druhou generaci typ 61, se kterými hodlali 
			uspět ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Těmto vozům se začalo 
			přezdívat Birdcage (ptačí klícka). Jeho šasi totiž tvořil velmi 
			lehký, ovšem dostatečně tuhý, svařovaný rám z trubek. Většina 
			mechanických částí včetně motorů pocházela ze staších vyřazených 
			typů. Například nezávislé zavěšení všech kol mělo svůj původ ve 
			formulových vozech. Mohutné čelní sklo bylo zakomponováno do 
			hliníkové karoserie a tvořilo aerodynamický prvek.  Typ 
			60 používal 200-koňový čtyřválcový dvoulitr, zatímco do typu 61 byl 
			instalován 250-koňový agregát o objemu válců 2.9 litrů. Převodovky 
			byly mechanické pětistupňové. Hmotnost vozů se pohybovala kolem 600 
			kg. Typ 60 dosahoval maximální rychlosti 270 km/h. Typ 61 byl ještě 
			o 15 km/h rychlejší. Přes tyto přednosti však americký tým Camoradi, 
			který do Le Mans v roce 1960 nasadil tři vozy typu 61, neuspěl. Do 
			cíle nedojel ani jediný. Světový šampionát sportovních vozů však netvořila je 
			čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans, nýbrž ještě další čtyři tradiční 
			náročné podniky. 1000 km Buenost Aires, 12 hodinovka na Sebringu, 
			1000 km Nürburgringu a Targa Florio. Uspět týmu Camoradi se však 
			podařilo pouze na Nürburgringu. Téměř třiadvacetikilometrová Severní 
			smyčka znamená vždy pro jezdce nepřetržité vypětí. V 
			tisícikilometrovém závodu čekalo na jezdce v deštivém počasí 
			nekonečných 44 okruhů. Do závodu odstartovalo 85 vozů. Mezi nimy 
			byly i dvě Maserati typ 61. S číslem 5 jel zkušený a velmi rychlý 
			Stirling Moss, jehož za volantem střídal talentovaný američan Dan 
			Gurney. S druhým vozem, číslo 6, jela dvojice Masten Gregory a Gino 
			Munaron.
 
  Moss 
			zajel nejrychlejší kolo závodu průměrnou rychlostí 142 km/h (časem 9 
			min. a 37 sekund rovných). Celkově potom trval závod vítězné dvojici 
			Moss / Gurney 7 hodin 31 minut a 40 sekund. Druhý vůz v pořadí dojel 
			do cíle téměř s tří minutovou ztrátou. Gregory a Munaron obsadili v 
			tomto náročném závodě 5. místo. Vozy Maserati Tipo 61 se těšily 
			velké oblibě zvláště v severní Americe a za jejich volanty usedali i 
			takoví jezdci jako Caroll Shelby, Jim Hall nebo Roger Penske. Originál vítězný vůz byl v roce 2003 nabídnut do dražby s očekávanou 
			cenou kolem 2 milionů dolarů. Překrásný, detailně propracovaný model 
			tohoto vozu vyrobila firma CMC. Model je ručně vyrobený a skládá se 
			z 1140 dílů. Můj kus má výrobní číslo 10583 a jeho fotografie si 
			můžete prohlédnout níže.
 |