Sportovní vůz Ferrari 250 GT Comp/62 nebo jak byl později přejmenován,
250 GTO byl navržen a postaven pro třídu vozů GT. Konstruktér Giotto
Bizzarrini použil zkrácený podvozek z typu 250 GT (SWB), do kterého
zabudoval osvědčený třílitrový vidlicový dvanáctiválec z typu 250
Testa Rossa. Ten dával výkon 302 koňských sil při 7500
otáčkách. Společně
s návrhářem Sergio Scagliettim pak začali pracovat na karoserii.
Bizzarrini však práci na tomto voze nedokončil, protože byl,
společně s dalšími inženýry, po rozepřích se samotným Enzem Ferrarim
propuštěn. Prací na dokončení vývoje byl proto pověřen Mauro
Forghieri, který pokračoval ve spolupráci se Scagliettim a
zanedlouho mohl být první, 1050 kg vážící, vůz zkoušen ve větrném
tunelu a také na dráze. Jeho konstrukce byla
typická pro šedesátá léta 20. století.
Svařovaný rám
z ocelových trubek, hliníková karoserie, příčná trojúhelníková
ramena, poháněná zadní náprava nebo drátěné disky kol s křídlovou
centrální maticí, to všechno bylo možné najít ve vozech kategorie GT.
Novinkou byla ale pětistupňová převodovka a kotoučové brzdy. A
poprvé se také pod řadící pákou objevila kovová kulisa vyznačující
dráhy rychlostních stupňů, která se ve sportovních vozech
vyskytovala až do nástupu sekvenčních převodovek, kdy se řazení
přesunulo na "pádla" pod volantem. Zlí jazykové o tomto spartánsky
vybaveném voze rozhlašovali, že aby Ferrari snížil náklady, použil
některé díly z Fiatu 500 a že sedačky byly ušity ze starých
dělnických overalů.
Přesto, že pravidla FIA požadovala sérii minimálně 100 vyrobených
kusů, aby byl vůz homologován v kategorii GT, bylo vyrobeno jen 33
exemplářů typu 250 GTO plus tři kusy typu 330 GTO, které měli
čtyřlitrový motor (a navíc ještě další tři typy 64, které se však už
na pohled lišily přepracovanou karoserií), byl vůz homologován a
připuštěn do závodů.
Světový šampion formule 1 Phil Hill, společně s Olivierem Gendebienem s
tímto vozem debutovali v roce 1962 na dvanáctihodinovce v Sebringu a
hned s ním obsadili celkové druhé místo za dvojicí Bonnier/
Scarfiotti, kteří ovšem sedlali Ferrari Testa Rossa v nejsilnější
kategorii prototypů.
Startovní rošt čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans v roce 1962 byl seřazen
podle objemu motorů. Na první pozici tak stanula Corvetta, která
byla hned po startu pronásledována početnou smečkou Ferrari, Jaguárů
a Maserati. Ferrari nasadilo do závodu 4 tovární vozy. Phill Hill a
Olivier Gendebien startovali s typem 330 TRI / LM, zatímco Mike
Parkes a
Lorenzo Bandini s typem 250 GTO. Další
dva vozy typu Dino 268 SP s Giancarlem Baghettim a
Ludovico Scarfiottim a Dino 246 SP s bratry Rodriguezovými. Tím
ovšem výčet vozů Ferrari nekončí. Jen typu 250 GTO bylo tehdy na
startu sedm. Mezi nimi, kromě již zmiňovaných Parkse a Bandiniho
startujících s číslem 7, také dvojice Jean Guichet
a Pierre Noblet se soukromím vozem číslo 19
nebo také v barvách belgického národního týmu jedoucí
Leon "Eldé"
Dernier společně s Jeanem "Beurlysem"
Blatonem a řada dalších. Celkem do závodu odstartovalo
patnáct vozů značky Ferrari.
Početné, ale výkonově velmi rozdílné
pole se brzy rozdělilo. Není divu, když
startovaly vozy celkem v 18 třídách. FIA si od tohoto
kroku slibovala větší konkurenceschopnost soukromých týmů.
První z favoritů odstoupil v 62. kole Richard Thompson. V zatáčkách Esses
nevydrželo na jeho Maserati zadní zavěšení.
V polovině závodu pak ze souboje o přední umístění vypadala, do té doby
třetí, Corvetta, když její jezdec Jack Turner při podřazování na
konci rovinky Mulsanne zařadil omylem zpátečku. Ještě několik okruhů
se s poškozenou převodovkou pokoušel odjet na třetí rychlostní stupeň jeho kolega
Settember,
ale v době, kdy do konce závodu zbývalo ještě přes deset
hodin to nemělo smysl.
Cílem závodu pak projela jako první dvojice Hill, Gendebien na Ferrari
330 TRI/LM. O pět okruhů méně ujela v pořadí druhá posádka Guichet, Noblet
a třetí dvojice "Eldé"
a "Beurlys" obě na Ferrari 250 GTO. Celkem dojelo do cíle pouhých
osmnáct vozů.
Ferrari 250 GTO poté decimovalo konkurenci a kralovalo světovému
šampionátu značek až do roku 1964.
Všech 36 vyrobených GTO se dochovalo do dnešních dnů. V aukci se nejvyšší
cena jednoho exempláře vyšplhala až
na těžko uvěřitelných 15,7 milionů liber.
Firma Kyosho připravila detailně propracované modely těchto
úspěšných vozů. Na fotografiích níže je vůz s číslem 22. |