| 
			Projekt, kterým se koncern GM v roce 2000 rozhodl vstoupit do 
			vybrané společnosti sportovních prototypů nejvyšší kategorie, nesl 
			název Cadillac Northstar LMP. Přesto, že tou dobou koncern 
			disponoval i velmi úspěným vozem Corvette v kategorii GT, jejich 
			cílem bylo, stejně jako u ostatních konkurentů, především porážet 
			ikonu konce století - Audi R8.
  General Motors se se stavbou nového vozu obrátil na 
			renomovaného výrobce, závodních vozů, společnost Riley & Scott. 
			Nešlo však o pouhý zákaznický vůz, který by jen GM opatřilo svým 
			logem. Riley & Scott dodali pouze osvědčené hliníkovo-voštinové šasi 
			s karbonovým monokokem z typu Mk.III, zatímco inženýři GM 
			zapracovali v duchu tovární politiky Art & Science na zbrusu nové 
			kapotáži. Zavěšení všech kol bylo uchyceno vně, což poskytovalo 
			jezdci větší míru bezpečí v případě havárie, ale hlavně umožňovalo 
			mechanikům mnohem pohodlnější a snažší přístup pro opravy. Také 
			šestistupňová sekvenční převodovka vyvinutá společností Emco 
			poskytovala značnou úsporu času mechanikům, protože jednotlivá 
			ozubená kola se dala měnit otvorem ve vršku skříně, bez nutnosti 
			demontáže nápravy. I volba motoru byla do jisté míry překvapením, 
			když byl do útrob nového prototypu zapracován menší 4-litrový 
			osmiválec označovaný jako L47, známý ze sedanu Oldsmobile Aurora a
  používaný 
			již od roku 1995 v seriálu Indy Racing League. O naladění se 
			postarali inženýři McLarenu a jeho 600 koní výkonu  bylo dosaženo pomocí dvojice turbodmychadel. S ohledem na delší 
			životnost to ale byla hodnota spíše kompromisní. Také název Northstar má svůj původ v označení výrobní řady motorů V8 s úhlem 
			rozevření válců 90°. Celkem bylo vyrobeno 6 vozů, z nichž dva 
			startovali v americké sérii ALMS, kde také na čtyřiadvacetihodinovce 
			v Daytoně debutovali a tři putovali do služeb franocouzského týmu 
			DAMS, aby se zúčastňovali evropského seriálu SRWC a hlavně 
			čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Poslední vůz zůstal jako testovací 
			v továrně. Jak tomu ale často bývá, chybí novým vozům potřebná spolehlivost. Nejinak 
			tomu bylo i u Cadillacu a tak zatímco jednou zradila spojka, podruhé 
			třeba ztáta výkonu. K tomu se ještě přidala nějaká ta nehoda a tak 
			bylo stále co zlepšovat. A
  výsledkově 
			to také za mnoho nestálo. V Daytoně po celkem vydařené kvalifikaci z 
			toho nakonec bylo jen 13. a 14. místo a to ještě druhý vůz ani cílem 
			neprojel. V Sebringu byl nejlepší z Cadillaců šestý, ale za vítězným 
			Audi R8 zaostal o plných 29 kol. Ani v Evropě to nebylo lepší a páté místo na Silverstonu bylo jen malou 
			jiskřičkou naděje. Výkon a rychlost postrádaly vozy Cadillac i v Le 
			Mans, kde startovaly hned čtyři. Nejrychlejšímu z nich ale patřila 
			až 9. příčka na roštu a pozice Audi tak dál zůstávala neotřesitelná. 
			V závodě samém pak po necelých pěti kolech shořel motor čtyřce. 
			Zbylé tři vozy pak v cíli obsadily nelichotivé 19., 21. a 22. místo 
			s obrovskou ztrátou na vítězné Audi.
 V následující sezóně byl připraven evoluční typ LMP01, ale ani tomu se 
			nevedlo o mnoho lépe a bohužel stejně se nevedlo i kompletně novému 
			typu LMP02 připravenému pro sezónu 2002. Vedení automobilky došla 
			trpělivost a celý projekt byl ukončen.
 Model vozu pilotovaného 
			Franckem Lagorcem, Butchem Leitzingerem a Andy Wallacem, který v Le 
			Mans v roce 2000 obsadil 21. příčku připravila firma 
			Hotwheels a já jsem jej získal od svého přítele-kolegy ve zbrani, 
			pana Dušana Remiše.
 |