BMW Motorsport, ve spolupráci s týmem Schnitzer Motorsport, nasadil
do ročníku 1999 zbrusu novou zbraň, otevřený spider V12 LMR.
Hliníkové šasi s karbonovým monokokem poháněl podélně uložený
atmosferický dvanáctiválec o objemu 6,1 litrů, s výkonem 580 koní,
se 6-stupňovou sekvenční převodovkou X-Trac. Na trati Le Mans vůz
dosahoval rychlosti 342 km/h. Závodní debut si tyto vozy odbyly při
12-hodinovce na Sebringu a byl to debut vítězný.
V
Le Mans byla ovšem situace o dost složitější. V konkurenci prototypů
s pevnou střechou se nejvíce šancí na vítězství dávalo toyotám GT
One, které ovládly kvalifikaci a také továrním Mercedesům CLR. Pro
tým BMW vyjela třetí pozici na startu trojice jezdců ve voze číslo
17 (Kristensen, Müller, Lehto) a šestou starovní příčku trojice
Pierluigi Martini, Yannick Dalmas a Joachim Winkelhock s vozem číslo
15. Po startu závodu byly v čele podle očekávání toyoty následované
mercedesy a BMW.
Dramatická
chvíle přišla večer kolem třičtvrtě na devět, kdy se na rovince v
plné rychlosti vznesl Mercedes řízený Peterem Dumbreckem. Po této
nehodě se tým Mercedes rozhodl ze závodu odstoupit. Kalich hořkosti
si do dna musela vypít také Toyota, když nejprve po defektu
odstoupil Brundle a později také Boutsen, který svůj vůz zdemoloval
o svodidla a musel být vyprošťován zachranáři. V polovině závodu
tedy vedlo BMW s číslem 17 před týmovým kolegou s číslem 15 a
Toyotou s číslem 3. Havárie se však nevyhnula ani týmu BMW.
Čtyři hodiny před koncem závodu, vinou zaseknutého plynu, skončil ve
svodidlech také vedoucí vůz pilotovaný
J. J. Lehtem a ze závodu odstoupil. Oba vozy na čele mezi sebou
dělilo o něco víc, než půl okruhu. Ztráta Toyoty se ale rychle
zmenšovala. V poslední hodině zajel Katayama nejrychlejší kolo
závodu a ztráta se zmenšila pod 25 sekund. Definitivní podobu
výsledkové listině pak udělal defekt pneumatiky na Katayamově voze.
Zvítězilo BMW s číslem 15, o dvě kola před Toyotou s číslem 3 a Audi
s číslem 8. Vítězný vůz se stal předlohou pro model firmy Maisto.
|