Projekt, kterým se koncern GM v roce 2000 rozhodl vstoupit do
vybrané společnosti sportovních prototypů nejvyšší kategorie, nesl
název Cadillac Northstar LMP. Přesto, že tou dobou koncern
disponoval i velmi úspěným vozem Corvette v kategorii GT, jejich
cílem bylo, stejně jako u ostatních konkurentů, především porážet
ikonu konce století - Audi R8.
General Motors se se stavbou nového vozu obrátil na
renomovaného výrobce, závodních vozů, společnost Riley & Scott.
Nešlo však o pouhý zákaznický vůz, který by jen GM opatřilo svým
logem. Riley & Scott dodali pouze osvědčené hliníkovo-voštinové šasi
s karbonovým monokokem z typu Mk.III, zatímco inženýři GM
zapracovali v duchu tovární politiky Art & Science na zbrusu nové
kapotáži. Zavěšení všech kol bylo uchyceno vně, což poskytovalo
jezdci větší míru bezpečí v případě havárie, ale hlavně umožňovalo
mechanikům mnohem pohodlnější a snažší přístup pro opravy. Také
šestistupňová sekvenční převodovka vyvinutá společností Emco
poskytovala značnou úsporu času mechanikům, protože jednotlivá
ozubená kola se dala měnit otvorem ve vršku skříně, bez nutnosti
demontáže nápravy. I volba motoru byla do jisté míry překvapením,
když byl do útrob nového prototypu zapracován menší 4-litrový
osmiválec označovaný jako L47, známý ze sedanu Oldsmobile Aurora a
používaný
již od roku 1995 v seriálu Indy Racing League. O naladění se
postarali inženýři McLarenu a jeho 600 koní výkonu bylo dosaženo pomocí dvojice turbodmychadel. S ohledem na delší
životnost to ale byla hodnota spíše kompromisní. Také název Northstar má svůj původ v označení výrobní řady motorů V8 s úhlem
rozevření válců 90°. Celkem bylo vyrobeno 6 vozů, z nichž dva
startovali v americké sérii ALMS, kde také na čtyřiadvacetihodinovce
v Daytoně debutovali a tři putovali do služeb franocouzského týmu
DAMS, aby se zúčastňovali evropského seriálu SRWC a hlavně
čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans. Poslední vůz zůstal jako testovací
v továrně.
Jak tomu ale často bývá, chybí novým vozům potřebná spolehlivost. Nejinak
tomu bylo i u Cadillacu a tak zatímco jednou zradila spojka, podruhé
třeba ztáta výkonu. K tomu se ještě přidala nějaká ta nehoda a tak
bylo stále co zlepšovat. A
výsledkově
to také za mnoho nestálo. V Daytoně po celkem vydařené kvalifikaci z
toho nakonec bylo jen 13. a 14. místo a to ještě druhý vůz ani cílem
neprojel. V Sebringu byl nejlepší z Cadillaců šestý, ale za vítězným
Audi R8 zaostal o plných 29 kol.
Ani v Evropě to nebylo lepší a páté místo na Silverstonu bylo jen malou
jiskřičkou naděje. Výkon a rychlost postrádaly vozy Cadillac i v Le
Mans, kde startovaly hned čtyři. Nejrychlejšímu z nich ale patřila
až 9. příčka na roštu a pozice Audi tak dál zůstávala neotřesitelná.
V závodě samém pak po necelých pěti kolech shořel motor čtyřce.
Zbylé tři vozy pak v cíli obsadily nelichotivé 19., 21. a 22. místo
s obrovskou ztrátou na vítězné Audi.
V následující sezóně byl připraven evoluční typ LMP01, ale ani tomu se
nevedlo o mnoho lépe a bohužel stejně se nevedlo i kompletně novému
typu LMP02 připravenému pro sezónu 2002. Vedení automobilky došla
trpělivost a celý projekt byl ukončen.
Model vozu pilotovaného
Franckem Lagorcem, Butchem Leitzingerem a Andy Wallacem, který v Le
Mans v roce 2000 obsadil 21. příčku připravila firma
Hotwheels a já jsem jej získal od svého přítele-kolegy ve zbrani,
pana Dušana Remiše. |